Sosiaalisen median hyödyntämissunnitelma
Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma
Yleistä tietoa:
Suunnitelmani siitä, kuinka sosiaalista mediaa voisi hyödyntää yrityskäytössä. Tässä tapauksessa keskittyen mainontaan, brändin luomiseen ja näkyvyyteen. Suunnitelmani olisi keskittyä perinteisten mainosten julkaisemisen sijaan sisällöntuottamiseen. Sen sijaan, että luodaan noin 30 sekunnin mainoksia, joita näytetään sitten esimerkiksi televisiossa tai youtubessa, tuotetaan sisältöä, joka saa ihmiset haluamaan katsoa sisältöä.
Tavoite:
Suunnitelmani tavoitteena on luoda yritykselle mainontaa, joka saa ihmiset haluamaan katsoa sitä. Monet eivät katso omasta tahdostaan mitään lyhyitä mainoksen pätkiä, joita televisiosta näkyy, monet kuitenkin voisivat katsoa alkuperäistä mielenkiintoista sisältöä, vaikka sen tarkoitus olisikin mainostaa yritystä. Tavoitteena on siis luoda videoille katsojakuntaa, jotka haluavat palata katsomaan yrityksen lähettämiä videoita. Täten yrityksen mainokset eivät jäisi kohderyhmältä katsomatta, vaan innostaisi heitä katsomaan niitä. Sisällön tuotto avustaisi yhteisön rakentamista yrityksen ympärille.
Sisältö olisi tietenkin yrityksen tuotteeseen liittyvää. Esimerkiksi jos yritys valmistaa jääkiekkotarvikkeita, kuten jääkiekkomailoja tai luistimia, voisi yritys tuottaa sisältöä, joka käsittelee jääkiekkoa. Tällaisia videoita voivat olla esimerkiksi erilaiset "top 10"- tai uutisointi tyyppiset videot. Videoiden tekemiseen palkattaisiin vaikka erikseen joku henkilö, jolla on alalla osaamista. Videoiden aikana voitaisiin sitten samalla mainostaa ilmaiseksi yrityksen tuotteita. Jo pelkän videon saaminen katsotuksi toisi jo mainostusta yritykselle.
Kohderyhmä:
Kohderyhmänä toimii ihmiset, jotka ovat kiinnostuneet yrityksen tuotteisiin liittyvistä aiheista. Esimerkiksi yritykselle, joka valmistaa videopeli aiheisia tuotteita kuten pelikuulokkeita tai peliohjaimia kohderyhmänä toimisi videopelien pelaajat. Kohderyhmänä voisi myös toimia 15-30 vuotiaat, sillä nuoremmat ihmiset katsovat enemmän videoita aktiivisesti eri sosiaalisen median alustoilta kuten youtubesta.
Sosiaalisen median työkaluta ja palvelut ja niiden käyttö:
Sosiaalisen median palveluita joita tähän käytetään voi olla monia. Parhain paikka julkaista sisältöä olisi mahdollisesti Youtube tai Tiktok. Youtube on toisiksi suurin sosiaalisen median alusta 2.1 miljardilla käyttäjällään. Se olisi hyvä valinta, sillä sinne voi julkaista pidempimuotoista sisältöä. Tiktokki taas on hieman pienempi 1 miljardilla käyttäjällään. Tiktokissa on kuitenkin mahdollisesti helpompi tulla nähdyksi tämän algoritmin takia. Videoita on myös helpompi tuottaa, sillä tiktokkiin julkaistaan lyhyempiä videoita. Videot kuitenkin myös näkyvät katsojilla vähemmän aikaa ja pysyvät myös vähemmän aikaa mielessä.
Ylläpito:
Suunnitelman käyttöönotto ei ole ilmaista, sillä pitäisi palkata joku tuottamaan sisältöä. Se voisi kumminkin olla ilmaista jos joku yrityksen sisältä hoitaisi sisällön tuotannon, mutta sisällön laadun varmistamiseksi kannattaa palkata varmaan joku, jolla on asiantuntemusta. Ylläpito vaatii myös katsojien kanssa olevan vuorovaikutusta, joten aikaa menee siihenkin. Sisällön laatua ja sisältöä tulisi säädellä sen mukaan mitä katsojakunta haluaa tai pyytää. Kritiikkiäkin pitää lukea ja ottaa huomioon.
Miko kekkonen
mikokekkonen04@gmail.com
Kommentit
Lähetä kommentti