Sosiaalisen median käyttö
Sosiaalisen median palvelu, jota käytän eniten ja jonka tunnen parhaiten on luultavasti Youtube. Se on maailmanlaajuinen videoiden julkaisualusta, jossa kuka vaan voi katsella kenenkä vaan tekemiä videoita. Youtubeen voi tehdä videoita siis yksittäiset ihmiset tai isot organisaatiot ja yritykset.
Youtubesta löytää monenlaista sisältöä. On vlogeja, ohjevideoita, pelivideoita, lyhytelokuvia, podcasteja ja vaikka mitä muuta. Yksittäiset henkilöt tuottavat sisältöä usein ilman minkäänlaista vastiketta työstään, mutta monet ovat saaneet siitä itselleen työpaikan. Youtubettamisella voi tienata hyvinkin elättävän elannon. Yritykset käyttävät youtubea mainosalustana ja perustavatkin omia kanavia, joilla julkaista yrityksen aiheisia videoita ja mainoksia.
Eniten käytän siis somea viihdykkeenä. Olen television katsomisesta siirtynyt aikalailla katsomaan pelkästään youtubea, sillä sieltä löytää kaikkea sisältöä mistä on kiinnostunut milloin vain. Katson yleensä musiikki, peli ja vlogi aiheisia videoita.
Minulle tuntematon palvelu, josta minulle voisi olla urallani hyötyä on esimerkiksi LinkedIn. Se on alusta, jossa työnantajat voivat jakaa avoina olevia työpaikkoja, ja työnhakijat voivat jakaa heidän ansioluetteloitaan ja hakea töitä. Tästä olisi paljon hyötyä tulevaisuudessa työpaikan hankkimiseen.
Toinen esimerkki on Quora. Se on alusta, jossa voi kysyä erilaisiin aiheisiin liittyviä kysymyksiä ja saada vastauksia asiantuntijoilta. Tulevaisuuden uraa varten tämmöisestä alustasta olisi toki hyötä esim. silloin, kun jokin ongelma tulee vastaan, johon tarvitsisi nopeaa vastausta.
Pelistudio Infinity ward on esimerkki yrityksestä, joka käyttää sosiaalista mediaa mielestäni tehokkaasti. Esimerkiksi yrityksen twitter tiliä päivitetään useasti uutisilla peleistä, yhteisön sisällöllä tai palautekyselyillä. Pelaajat saavat tätä kautta helposti tietoa yhtiön peleistä ja se auttaa luomaan pelaajien ja yrityksen välistä yhteisöä. Näitä tilejä yleensä ylläpitää yrityksen "community manager", jonka työnä on ylläpitää yrityksen ja tuotteiden käyttäjien välisiä hyviä suhteita.
Toinen esimerkki on Elisa, jolla on aina sosiaalisissa medioissa menossa jonkinlainen tarttuva mainoskampanja. He mainostavat ahkerasti palveluissa kuten Youtubessa.
Kommentit
Lähetä kommentti